Для учнів 11 - В кл

Шановні учні ,  не забуваємо своєчасно виконувати завдання та надсилати на
електронну адресу: 
vanzhula12061981@gmail.co

 25 травня 

Дистанційна практична робота виконана ___ .______________.2020р
Учнем (ученицею) 11 ----класу
________________________________________
(Прізвище, ім’я)
Тема: Практична робота 2
«Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами»
Варіант 1
Мета: навчитися експериментально доводити наявність генетичного зв’язку між неорганічними речовинами на прикладі складеного фрагмента генетичного ланцюга
Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, газовідвідна трубка, пальник (спиртівка)
Реактиви: хлоридна кислота , кальцій карбонат, порошок заліза, розчин натрій або калій гідроксиду, кальцій гідроксиду, натрій хлориду, натрій ортофосфату, арґентум (І) нітрату, кальцій хлориду, натрій карбонату
Завдання: складіть фрагмент генетичного ланцюга з речовин у наведених переліках. Складіть план експерименту для здійснення хімічних перетворень за цим ланцюгом. Перегляньте відео проведення дослідів і опишіть спостереження та складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.  Оформіть звіт, давши відповіді на питання.
Перелік 1. Мідь → купрум (ІІ) оксид → купрум(ІІ) сульфат → купрум (ІІ) гідроксид→  купрум (ІІ) нітрат
Правила безпеки:
 Перегляньте відео за посиланням  https://youtu.be/BiuvThAaO18


Хід роботи
 Перегляньте відео за посиланнями та запишіть спостереження і хімічні реакції до дослідів
Перелік 1 . Запишіть фрагмент генетичного ланцюга хімічними формулами
________ → _________ → _________ → ________ → _________ .
Відповідно до даного генетичного ланцюга запишіть порядок виконання експерименту. (використовуйте посилання на відео досліди)
1   
            1. Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/NygjkiB  та запишіть:
порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для першої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:_______________________________________________________
________________________________________________________________

2   2.  Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/bygkYu0   та запишіть:
порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для другої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________


Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:_______________________________________________________
________________________________________________________________

3   3.   Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/AygluO8    та запишіть:
порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для третьої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:_______________________________________________________
________________________________________________________________


     4. Перегляньте відео фрагмент https://cutt.ly/wyglnJx   та запишіть:
порядок виконання експерименту (записати які дії потрібно виконати для четвертої ланки генетичного ланцюга) __________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
-         складіть рівняння реакцій.  Для реакцій йонного обміну складіть молекулярне та йонно-молекулярне рівняння.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:_______________________________________________________
________________________________________________________________

         ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК
Підбийте підсумки роботи. У процесі виконання практичної роботи ми навчилися:________________________________
__________________________________________________
______________________________________________________________
________________________________________________________________

На чому ґрунтується можливість складання ланцюга перетворень для
ілюстрації генетичних зв’язків між класами сполук?
_________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________


 19 травня 2020

Роль органічної хімії в розв’язанні глобальних проблем людства, створенні нових матеріалів
Матеріал  допоможе вам:
• зрозуміти роль органічної хімії в галузі переробки сировини;
• дізнатися про біотехнології;
• оцінити значення органічної хімії в розв'язанні енергетичної та продовольчої проблем, охороні здоров’я людини, створенні нових матеріалів.
Хімічні реакції за участю органічних речовин становлять основу багатьох технологічних процесів. Їх здійснюють у нафтопереробній промисловості, виробництві метанолу, етанолу, оцтової кислоти, інших органічних сполук. Перетворення органічних речовин відбуваються на підприємствах легкої та харчової промисловості. Органічна хімія і переробка сировини. У різних технологіях використовують багато органічних сполук. Вихідними речовинами на хімічних виробництвах часто слугують вуглеводні. Їхні запаси в природі обмежені й не відновлюються. Тому цю сировину намагаються витрачати економно й переробляти з найбільшим виходом корисних речовин, запроваджуючи оптимальні режими здійснення реакцій. Розроблення ефективних технологічних процесів є одним з основних завдань, які розв’язують хіміки разом з іншими спеціалістами.
Цікаво знати
Згідно з прогнозами, розвіданих запасів нафти та газу вистачить людству на 50 років.
Нині переробка нафти полягає не лише в її перегонці. Високотемпературні фракції — гас, газойль, мазут — піддають сильному нагріванню за підвищеного тиску, наявності каталізаторів; назви відповідних процесів — крекінг, риформінг. За таких умов розриваються хімічні зв’язки в карбонових ланцюгах молекул вуглеводнів й утворюються нові молекули. Унаслідок цього зростає вихід бензину, підвищується його якість.
Будь-яке виробництво неможливе без відходів. Їх переробка має бути обов’язковою, комплексною і максимально повною з одночасним знешкодженням токсичних речовин. Відходи, які використовують чи переробляють, називають вторинними ресурсами. Дуже актуальною є переробка використаних виробів із полімерів і пластмас (мал. 113), в результаті якої знову добувають полімери.

Мал. 113. Пластмасові ємності перед переробкою
Органічна хімія й енергетична проблема. Природний газ і продукти нафтопереробки є традиційною сировиною для світової енергетики. Запаси нафти й газу на планеті невпинно зменшуються. Тому разом із пошуком нових джерел добування енергії активно залучається в енергетичну сферу вугілля, якого в надрах Землі значно більше.
Цікаво знати
На вугілля припадає приблизно 80 % від маси усіх горючих копалин.
Частину вугілля за допомогою хімічних реакцій перетворюють на суміші горючих газів. У спеціальних установках на вугілля діють за високої температури обмеженою кількістю повітря, водяною парою, вуглекислим газом. Газові суміші, що утворюються, містять карбон(ІІ) оксид, водень, метан. Вони як вид палива мають істотні переваги над вугіллям. У світі використовують також технології перетворення вугілля на рідке пальне за дії водню. Поширюється використання горючих сланців як енергетичної сировини. За певною технологією зі сланців добувають сланцевий газ.
Органічна хімія і продовольча проблема. Зростання чисельності населення на планеті потребує збільшення виробництва харчових продуктів. Однак багато країн, переважно малорозвинутих, відчувають їх нестачу. Ґрунти з часом втрачають родючість, сільськогосподарські рослини дедалі більше потерпають від хвороб і шкідників.
Серед заходів, спрямованих на розв’язання продовольчої проблеми, — використання засобів захисту рослин від хвороб і шкідників — пестицидів, фунгіцидів (мал. 114), а також стимуляторів росту рослин. Це, як правило, певні органічні сполуки або їх суміші. Підвищенню продуктивності тваринництва сприяють білкові кормові добавки.

Мал. 114. Хімічні засоби захисту рослин
Харчові продукти недостатньо виробляти в необхідній кількості. Потрібно забезпечити їх зберігання. Учені, які працюють у галузі органічної хімії, займаються пошуком ефективних і водночас безпечних консервантів, стабілізаторів, емульгаторів, а технологи та інженери — їх виробництвом.
Біотехнології. Останнім часом у промисловість та інші сфери виробництва впроваджують технології, що істотно відрізняються від традиційних. Особливе місце серед них посідають біотехнології — процеси перетворення органічних речовин за участю мікроорганізмів або продуктів їх життєдіяльності.
Однією з перших біотехнологій, яку застосовувала людина, був процес виготовлення вина із соків винограду, інших ягід і фруктів. Вам відомо, що бродіння вуглеводів з утворенням етанолу спричиняють дріжджі, наявні на поверхні плодів. За участю інших мікроорганізмів скисає молоко внаслідок молочнокислого бродіння. Ці процеси нині широко використовують у харчовій промисловості.
Рослини — відновлюваний природний ресурс. Залучаючи біотехнології, дедалі більше такої сировини, а також відходів землеробства переробляють на суміші горючих газів — так званий біогаз (мал. 115).

Мал. 115. Виробництво біогазу
Із біотехнологіями пов’язане виробництво медичних препаратів для профілактики і лікування інфекційних та інших захворювань. У галузі охорони довкілля використовують здатність певних бактерій та мікроорганізмів розкладати нафту, нафтопродукти, токсичні сполуки у промислових і побутових стічних водах. Досягнення біотехнологій ми застосовуємо й у побуті. Наприклад, сучасні пральні порошки містять біодобавки, які розкладають органічні забруднення на тканинах.
Біотехнології економічно вигідні й екологічно безпечні. Однак їх розроблення передбачає проведення тривалих і складних експериментів, оскільки процеси, в яких беруть участь мікроорганізми, відбуваються досить повільно.
Найбільш перспективним для України є застосування біотехнологій у сільському господарстві та медицині, а також виробництво біопалива. Спеціалістів відповідної кваліфікації готують вищі навчальні заклади.
Органічна хімія і здоров’я людини. Переважна більшість ліків є органічними сполуками. За останні десятиліття істотно зросла кількість медичних препаратів, які дають змогу перемагати хвороби, зокрема й ті, що раніше вважали невиліковними. Учені, маючи інформацію про групи атомів, які містяться в молекулах органічних речовин і зумовлюють їх біологічну активність, синтезують нові сполуки. Біологи і медики після ретельних досліджень визначають, які з них є найбільш ефективними для подальшого використання в лікувальній практиці. Вагомі результати в дослідженні будови біологічно активних речовин належать нобелівській лауреатці Дороті Кроуфут-Ходжкін.

Дороті-Мері Кроуфут-Ходжкін (1910—1994)
Англійський хімік і біохімік, член Лондонського королівського товариства. Досліджувала структуру амінокислот, пептидів. Здійснила рентгеноструктурний аналіз пеніциліну, вітаміну В12, вивчала гемоглобін, інші білки, що містяться в крові. Встановила просторову будову молекули інсуліну, яка складається майже з 800 атомів. Виступала в багатьох країнах із лекціями про важливість цього препарату для хворих на діабет. Очолювала антивоєнний Пагуоський рух учених. Член академій наук багатьох країн. Лауреатка Нобелівської премії з хімії (1964).
Органічна хімія і створення нових матеріалів. Розвиток сучасної техніки, виробництво комп’ютерів, засобів зв’язку і запису інформації, створення космічних апаратів, будівництво неможливі без використання нових матеріалів із необхідними механічними та фізичними властивостями, високою термо- і морозостійкістю. Винайдені хіміками пластмаси дедалі частіше замінюють скло, метали, кераміку. Будучи легкими, міцними, вони не зазнають корозії; їх легко обробляти й надавати їм певної форми (мал. 116).

Мал. 116. Вироби з надстійкого полімеру — тефлону
Синтетичні волокна мають багато переваг порівняно з природними. Завдяки кращим механічним властивостям та хімічній стійкості ці волокна з успіхом використовують у легкій промисловості (виробництво взуття, одягу, спортивного обладнання, технічних тканин), транспортній галузі, для наукового і медичного устаткування, військових потреб. Оптичні волокна на основі органічних полімерів стали незамінними в системах передавання інформації, приладах медичної діагностики.
Матеріал, викладений у параграфі, доводить, що стійкий розвиток нашої цивілізації без впровадження досягнень органічної хімії та технології органічних речовин неможливий.
ВИСНОВКИ
Дослідження в галузі органічної хімії дають змогу вдосконалювати процеси переробки нафти, природного газу, вугілля. Розширюється сфера використання біотехнологій — процесів перетворення рослинної сировини за участю мікроорганізмів.
Сільське господарство отримує численні засоби захисту рослин, що сприяє зростанню виробництва продовольчих ресурсів.
Хіміки синтезують нові біологічно активні органічні сполуки, які виявляють високу ефективність у лікуванні багатьох хвороб.
Завдяки досягненням учених, що досліджують полімери, створюються нові матеріали із заданими властивостями, які поступово замінюють традиційні.
Завдання
1. Назвіть якомога більше видів природної сировини, з якої добувають органічні речовини.
2. Які вимоги, на вашу думку, мають висуватися до матеріалів на основі органічних речовин, що застосовуються:
а) у космічній техніці;
б) на морських суднах?
3. Уявімо ситуацію, коли запаси нафти на Землі майже вичерпалися. Якими можуть бути дії розвинутих країн із наближенням такої кризи?
4. Який рецепт приготування тіста для пирога, млинців, інших борошняних виробів можна вважати біотехнологією?
5. Як, використовуючи хімічні реакції, можна видалити домішку фенолу з газових викидів хімічного підприємства, які складаються з азоту, кисню і водяної пари?


18 травня 2020
Шановні учні 11-В, 18.05.2020 ви виконуєте контрольну роботу. Увага!  Контрольна робота на освітній платформі «На урок» з 10:00 до 11:00 Наголошую на тому, що роботу виконуємо лише раз та підписуємо лише своє прізвище.Ключ доступу 393324.Бажаю успіху!!



УВАГА ! 
18 травня  
Підсумкова контрольна робота з теми " Неорганічні речовини і їхні властивості. Хімія і прогрес людства"
Рекомендований матеріал для повторення п.31 - 40 





12 травня 2020р.
Самостійна робота ( виконати 12 травня до 20.00)
Код доступу 258036


5травня 2020р.

Опрацюйте матеріал, дайте відповіді на питання після теоретичного матеріалу.

«ЗЕЛЕНА» ХІМІЯ: СУЧАСНІ ЗАВДАННЯ ПЕРЕД ХІМІЧНОЮ НАУКОЮ ТА ХІМІЧНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ

Опанувавши матеріал, ви зможете:
  • формулювати визначення поняття «зелена» хімія;
  • висловлювати судження щодо значення хімічних знань; про вплив діяльності людини на довкілля й охорону його від забруднень;
  • виробляти власне ставлення до природи як найвищої цінності.
Зважаючи на всі глобальні проблеми людства та України, хімія стала на шлях розвитку нового наукового напряму — «зеленої», або інакше її називають «екологічно раціональної» хімії. Це міждисциплінарна інтегрована течія в хімії, яка поєднує синтетичну органічну хімію з аналітичною та фізичною хімією, токсикологією, мікробіологією, біотехнологією та технічними науками.
«Зелену» хімію розглядають як суспільний рух і науковий напрям, що пропонує розвиток технологій, які використовують більш ефективні хімічні реакції. Вона пов'язана з «відкриттям, розробкою та застосуванням хімічних процесів, що зменшують або вилучають використання й утворення шкідливих речовин». Так трактує поняття «“зелена” хімія» Міжнародна спілка теоретичної та практичної хімії IUPAC.
Упродовж розвитку хімії як науки її основними завданнями були пошук і синтез корисних речовин і матеріалів із заданими властивостями з метою розвитку економіки. Саме це спричинило екологічні проблеми, які й нині турбують людство.
«Зелена» хімія пропонує два напрями розвитку: перший — це переробка, утилізація та знищення екологічно небезпечних побічних і відпрацьованих продуктів хімічної промисловості; другий — перспективніший, що забезпечить розробку нових промислових процесів, які не спричиняють викидів шкідливих для навколишнього середовища продуктів (навіть побічних) або зводять їхнє використання й утворення до мінімуму.
«Зелена» хімія — філософія хімічних досліджень та інженерії, що закликає до створення продуктів і процесів, які дають змогу мінімізувати використання та виробництво шкідливих речовин.
Одночасно з цим «зелена» хімія — це хімія природного довкілля.
Хімічні речовини та процеси, відповідно до принципів «зеленої» хімії, розглядаються не тільки щодо виробництва речовин і матеріалів із заданими властивостями, а й з урахуванням наслідків їхнього застосування для довкілля. Тому «зелена» хімія стосується всього циклу хімічної продукції на різних етапах виробництва та за потреби її утилізації.
Технології, які пропонує «зелена» хімія, запобігатимуть забрудненню на молекулярному рівні завдяки застосуванню інноваційних наукових розв'язань екологічних проблем. «Зелена» хімія перешкоджає утворенню шкідливих речовин, зменшує негативний вплив хімічних продуктів і процесів на здоров'я людини, у деяких випадках усуває небезпеку з уже наявних продуктів і процесів. Приділяється увага дизайну хімічних продуктів і процесів для зменшення шкоди здоров'ю та природі.
Американські хіміки П. Анастас і Дж. Уорнер у 1998 р. сформулювали й затвердили 12 принципів «зеленої» хімії. Положення принципів розкривають концепцію, а саме:
  • — запобігання утворенню відходів (дизайн хімічного синтезу, який забезпечує запобігання утворенню відходів, не залишаючи їх для утилізації й поховання);
  • — максимальне збільшення складових частин (проектування синтезу так, щоб кінцевий продукт містив максимальне співвідношення вихідних матеріалів, з найменшою кількістю відходів або без них);
  • — розробка менш небезпечних хімічних синтезів (з використанням і генеруванням речовин з мінімальною токсичністю або нетоксичних для людей чи навколишнього середовища);
  • — дизайн безпечних хімічних речовин і продуктів (дизайн хімічних продуктів, які повною мірою ефективні, але мають малу токсичність або взагалі нетоксичні);
  • — використання безпечних розчинників та умов реакцій (щонайменше використання розчинників або інших допоміжних хімічних речовин, а в разі потреби — найбезпечніших з них);
  • — підвищення енергоефективності (запуск хімічних реакцій за кімнатної температури й тиску, якщо це можливо);
  • — використання відновлювальної сировини (використовувати сировину та відновлювальні вихідні матеріали, а не ті, що виснажуються. Джерелом відновлювальної сировини є сільськогосподарські продукти або відходи; джерелами невідновлюваної — викопне паливо (нафта, природний газ, вугілля) чи гірничі розробки;
  • — уникнення хімічних похідних (за можливості використання блокувальних або захисних груп чи будь-яких тимчасових модифікацій);
  • — використання каталізаторів, але не стехіометричних реагентів (мінімізація відходів за допомогою каталітичних реакцій. Використання ефективних каталізаторів і в малих кількостях, що можуть здійснювати одну реакцію багаторазово. Вони кращі за стехіометричні реагенти, які використовують з надлишком та одноразово);
  • — дизайн хімікатів і продуктів, що погіршуються після використання (дизайн хімічних продуктів має розкладатися до безпечних речовин і не накопичуватися після використання);
  • — аналіз у режимі реального часу, щоб запобігти забрудненню (втручання в процес моніторингу та контролю під час синтезу, щоб мінімізувати або усунути утворення побічних продуктів);
  • — зведення до мінімуму можливості нещасних випадків (дизайн хімічних речовин та їхніх фізичних форм (твердих, рідких чи газоподібних), щоб мінімізувати потенціал для хімічних аварій, включно з вибухами, пожежами й викидами в навколишнє середовище).
«Зелена» хімія — це майбутнє нашої планети. Передусім вона корисна для здоров'я людини. У фармації це сприятиме виготовленню ліків і впровадженню технологій, що вивчатимуть широкий спектр важливих для медицини біологічних процесів. Щодо використання каталізаторів, то потрібно усувати метали й інші токсичні домішки з ліків після завершення реакцій та застосовувати надійні. Тому нині тривають дослідження неметалічних каталізаторів для вироблення речовин із сумішами, що характеризуються потрібними хімічними та біологічними властивостями.
Створення вибіркових реакцій надає перспективу ліквідувати багато проміжних стадій, запобігати утворенню відходів та економити споживання електроенергії.
Ще одна сфера майбутніх досліджень — пристосування природних ферментів або винайдення нових, які стали б каталізаторами для проведення великомасштабних хімічних реакцій, що вимагають багато стадій та токсичних реагентів.
Зазначимо, що «зелена» хімія відкриває нові перспективи для енергонезалежності села на основі «зеленої» енергії. Сільське населення отримує такі переваги:
  • — зменшення залежності від ринкових цін;
  • — використання рослинної сировини та її відходів із значно економнішим паливом, ніж газо- й електроенергія;
  • — вирощування енергетичних рослин сприяє створенню нових робочих місць, а отже, зростанню добробуту, оскільки це вможливлює організацію кооперативів з виробництва «зеленої» енергії;
  • — ефективніше використання малородючих ґрунтів, які з часом можуть стати придатними до використання під різні сільськогосподарські культури;
  • — вивільнення коштів для розвитку інфраструктури об'єднаних територіальних громад (ОТГ).
В Україні виник термін «“зелений” тариф» — це спеціальний тариф, за яким держава закуповує всю електроенергію, вироблену сонячними та вітровими електростанціями. Не потрібно витрачати час і гроші на пошук клієнтів, оскільки за законом держава зобов'язана закуповувати всю електроенергію, яка виробляється. Крім того, населення отримує безоплатну енергію з доходом для себе. Це дає велику економію, розвиває підприємливість.
«Зелену» хімію називають «новим мисленням хімії», філософією сучасних хімічних досліджень. Її світоглядний орієнтир — коеволюція людини та природи, збереження біосфери. Поняття «коеволюція» (від латин. со- — з, разом та еволюція) сучасна наука використовує для позначення механізму взаємозумовлених змін елементів, складових цілісної системи, що розвивається. Справджуються передбачення В. Вернадського, висловлені на початку ХХ ст., що дослідники в майбутньому будуть частіше спеціалізуватися не на науках, а на проблемах. Провідною тенденцією ХХ ст. вважалось утворення наук «на перетині» галузей знань. У сучасній науці це втрачає актуальність, бо створюються проекти, поєднані єдиною метою та обмежені в часі. Глобальні екологічні та соціально-етичні проблеми створюють новий тип наукового знання. Саме тому «зелену» хімію розглядають як новітню хімічну філософію. Її принципи й ідеї мають стати основою підготовки нового покоління дослідників.
ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ
«Зелена» хімія — філософія хімічних досліджень та інженерії, що закликає до створення продуктів і процесів, які дають змогу мінімізувати використання та виробництво шкідливих речовин.
«Зелена» хімія пропонує два напрями розвитку: 1) переробка, утилізація та знищення екологічно небезпечних побічних і відпрацьованих продуктів хімічної промисловості; 2) забезпечення розробки нових промислових процесів, продукти яких не шкідливі для довкілля (навіть побічні), або зведення їхнього використання й утворення до мінімуму.
Технології «зеленої» хімії запобігатимуть забрудненню на молекулярному рівні, застосовуючи інноваційні наукові розв'язання екологічних проблем і перешкоджаючи утворенню шкідливих речовин.
12 принципів «зеленої» хімії, що сформульовані та затверджені американськими хіміками П. Анастасом і Дж. Уорнером, розкривають цю концепцію.
«Зелена» хімія відкриває нові перспективи для енергонезалежності села на основі «зеленої» енергії.
«Зелену» хімію називають «новим мисленням хімії», філософією сучасних хімічних досліджень. Її світоглядний орієнтир — коеволюція людини та природи, збереження біосфери.
• Принципи «зеленої» хімії та закладені в концепцію ідеї мають стати основою підготовки нового покоління дослідників.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ( письмово)
  • 1. Сформулюйте визначення поняття «“зелена” хімія».
  • 2. Поясніть, у яких напрямах розвивається «зелена» хімія як основа нової філософії хімії.
  • 3. Поясніть причини виникнення концепції 12 принципів «зеленої» хімії.
  • 4. Висловте власне судження про вплив діяльності людини на довкілля й охорону його від забруднень.
  • 5. Охарактеризуйте своє ставлення до природи як найвищої цінності та вашого місця в ній.
  • 6. Висловте власне судження щодо впровадження технологій «зеленої» хімії та її ефективності в збереженні природи та здоров'я людини.


4травня 2020р.

Опрацюйте матеріал, дайте відповіді на питання після теоретичного матеріалу

РОЛЬ ХІМІЇ В РОЗВ'ЯЗАННІ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ ПРОБЛЕМИ

Опанувавши матеріал , ви зможете:
  • називати природні та хімічні джерела енергії; способи розв'язання енергетичної проблеми;
  • усвідомлювати роль органічної хімії в розв'язанні енергетичної проблеми;
  • оцінювати значення хімії в розв'язанні енергетичної проблеми;
  • висловлювати судження про можливості використання органічних сполук залежно від їхніх властивостей.
Енергетика та її проблеми. Енергетика — основа економічного зростання та розвитку країни. Вона охоплює сукупність галузей господарства країни, які вивчають і використовують енергоресурси, зокрема енергію води, вітру та Сонця, ядерну, геотермальну, енергію морських припливів і відпливів, біомаси та інших джерел з метою вироблення, перетворення, передання та розподілу енергії. Від енергетичних ресурсів залежать багато промислових процесів, робота установ, медичних і культурних закладів, сільського господарства, транспорту й побутових пристроїв.
Багато енергії використовують хімічна, нафтопереробна та гірничодобувна промисловості, промисловість органічного синтезу, фармацевтична тощо. Крім того, енергія потрібна для успішної роботи транспорту, сільського господарства та побутових затрат. Тому сировинні природні джерела однаковою мірою використовують і як джерела енергії. Лідером серед природних енергоресурсів залишається нафта, хоча важливе значення мають вугілля, газ, деревина, горючі сланці, торф та інші види місцевого використання. Як уже зазначалося, ці енергоресурси швидко виснажуються, тому обмежується їхнє використання.
Крім природних джерел енергії, застосовують хімічні речовини, зокрема просту речовину та сполуки Сицілію, водень, спирт, водяний газ (рис. 74)
Рис. 74. Схема хімічних джерел енергії
Вам уже відомо, що за способом використання енергоджерела поділяють на невідновлювані та відновлювальні. Невідновлюваними є природні, оскільки їхні запаси в надрах обмежені, а за короткий час вони не зможуть поновитися. Сюди ж належить ядерна енергетика. Вивільнити значну кількість органічного палива може правильне використання ядерної енергетики — галузі, що добуває та використовує ядерну енергію. Завданням хімічної науки є розробка технологій використання керованих реакцій в ядерних реакторах і створення комплексних систем переходу на нові технології, які забезпечували б «спалювання» високоактивних ізотопів у процесі роботи реактора.
З'ясуємо значення альтернативних відновлювальних джерел, які створюють перспективу в застосуванні.
Перспективним способом енергозбереження є використання водневого палива для автомобілів, літаків, кораблів, потреб промисловості, сільського та житлово-комунального господарств, роботи побутових пристроїв. Водень має значні переваги над бензином, дизельним та іншими видами палива, оскільки має високу енергоємність, а під час згоряння утворюється вода, тобто екологічно чистий продукт. Це суттєво скорочує кількість викидів карбон(IV) оксиду й інших шкідливих оксидів в атмосферу.
Сировинні ресурси для добування водню відображено на рис. 75 (с. 204).

Рис. 75. Схема сировини для добування водню
Найдоступнішим способом добування водню є електролітичний розклад води, однак він потребує великих затрат електроенергії, тому економічно невигідний. Нині триває пошук ефективних способів добування водню для масового використання. Одна з актуальних проблем, яка потребує розв'язання, — це безпечні способи зберігання водню.
Зверніть увагу! Перспективи використання водневого палива для автомобільного транспорту є. Цілком імовірно, що водневе паливо стане конкурентом бензину. Автокомпанії розробляють види двигунів майбутнього для автомобілів. Такі автомобілі обладнують паливним елементом, або інакше його називають електрохімічним генератором. Це свого роду невичерпна батарейка, усередині якої відбувається реакція окиснення водню. Продуктами окиснення є водяна пара й азот, а вуглекислий газ відсутній.
Ученими-хіміками розроблено методи вилучення нафти, що містить високомолекулярні вуглеводні, раціональні способи переробки вугілля, які передбачають утворення суміші вуглеводнів від змішування подрібненого вугілля з нафтою й обробки цієї суміші воднем під тиском.
Альтернативні джерела енергії. Актуальним завданням сьогодення є освоєння альтернативних відновлювальних джерел енергії. Це рослинні та тваринні жири, які можуть бути використані для виробництва біологічного палива. З рослинної сировини найчастіше використовують ріпакову олію. Переваги біопалива: екологічно безпечне; нетоксичне й неотруйне; розкладається мікроорганізмами.
Важливе значення для збереження природних ресурсів має використання місцевого палива. У сільській місцевості — це рослинна сировина: відходи дерева, тирса, солома, суха трава. З них виготовляють тюки для котлів. Популярним способом стає вирощування енергетичних рослин. Це може стати приводом до організації кооперативів з виробництва «зеленої» енергії. Їхнє створення сприятиме енергонезалежності села, розвитку підприємництва та підприємливості.
В Україні проведено переговори з представниками фінської компанії «Ferroplan», яка спеціалізується на реалізації екологічних проектів з переробки відходів та очищення води. Спроектовано економічно вигідні моделі встановлення потужностей з переробки відходів і виробництва енергії. Надалі Агентство опрацює можливості реалізації таких проектів з головами різних українських міст, а також селищних і сільських рад.
Перспективним є використання енергії Сонця, що акумулюється за допомогою сонячних батарей (рис. 76), колекторів та електростанцій. Вони обладнані фотогальванічними елементами, які здатні перетворювати енергію Сонця на електричну.

Рис. 76. Сонячні батареї
Сировиною для виготовлення сонячних батарей є проста речовина та сполуки Силіцію. Ведуться пошуки нових матеріалів, які перетворювали б сонячну енергію на електричну або теплову та накопичували її. Розв'язання цієї проблеми належить хімікам. Уже створено нову технологію спеціальних перетворювачів для сонячних панелей на основі Силіцію та карбіду Силіцію, що використовуються як напівпровідники. Коефіцієнт їхньої корисної дії (30 %) значно більший від уже наявних.
Зверніть увагу! Технологія є екологічно чистою. Їх розміщують на космічних апаратах.
Крім того, створено «сонячний колодязь» — технологію, за якою спеціальна конструкція вбудовується в дах або фасад. Така установка діє ефективно, пропускаючи сонячне світло навіть у хмарну погоду.
В Україні діють 98 сонячних електростанцій. У січні 2018 р. збудована нова сонячна електростанція під «зелений» тариф у Рівненській області.
Інакше сонячну енергетику називають геліоенергетикою. Це значно дешевше джерело енергії. Хоча виробництво сонячних батарей є фінансово затратним, проте технологічні затрати швидко окуплюються. Нині Україна є одним з найбільших виробників сонячних батарей.
Однією із засновниць сонячних систем для зберігання тепла вважають М. Телкеш.

Марія Телкеш (1900-1995) — угорсько-американська дослідниця, доктор філософії з фізичної хімії, винахідниця. З 1939 по 1953 р. була залучена до вивчення сонячної енергії в Массачусетському технологічному інституті. Однією з її спеціальностей була робота із сольовими грілками, зокрема з розплавленою сіллю для зберігання тепла. Улюбленим матеріалом був натрій сульфат. У 1970-х роках переїхала до Техасу, де займалася консультуванням різноманітних стартап-компаній з виробництва сонячної енергії.
ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ
Енергетика — основа економічного зростання та розвитку країни. Проблема зумовлена тим, що природні енергоресурси швидко виснажуються, тому обмежується їхнє використання.
• Завданням хімії сьогодення є розробка комплексного використання паливних ресурсів і впровадження альтернативних відновлювальних джерел енергії.
• Хімічними джерелами енергії є водень, спирт, водяний газ, проста та складні речовини Силіцію.
• Джерела енергії за способом використання поділяють на невідновлювані та відновлювальні. До невідновлюваних належать природні ресурси: нафта, газ, вугілля, сланці, деревина, торф, ядерна енергетика.
Альтернативними відновлювальними джерелами енергії є рослинна сировина, «зелена» енергетика, геліоенергетика тощо.
• Важливою проблемою використання енергетичних ресурсів є збереження природи, чистоти води й повітря.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( письмово)

  • 1. Поясніть, що є причиною виникнення енергетичної проблеми.
  • 2. Охарактеризуйте відомі вам джерела енергії: а) природних ресурсів; б) використання хімічних речовин.
  • 3. Обґрунтуйте роль хімії в розв'язанні енергетичної проблеми.
  • 4. Назвіть перспективні галузі енергетики й оцініть значення хімічних речовин для їхнього розвитку.
  • 5. Складіть самостійно опорну схему, що висвітлить нові хімічні методи, які сприятимуть розв'язанню енергетичної проблеми.
  • 6. Складіть рівняння реакцій за схемою: етан → хлороетан → етанол → етаналь → карбон(IV) оксид → глюкоза → етанол. Поясніть, які з цих речовин є енергетичними джерелами.


28.04.2020
Тема: Захист навчальних проектів
Проектні роботи прошу надсилати на електронну адресу: 
vanzhula12061981@gmail.com

Тест необхідно виконати 28.04 до 20.00

Код доступу 636249

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

27.04.2020

 РОЛЬ ХІМІЇ В РОЗВ'ЯЗАННІ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПРОБЛЕМИ

Опанувавши матеріал , ви зможете:
  • називати чинники, що спричиняють зміни в навколишньому середовищі: природні й антропогенні; наслідки антропогенного впливу на довкілля;
  • усвідомлювати необхідність знань про властивості речовин для встановлення їхнього впливу на власне здоров'я та довкілля; значення нової філософії в хімії та власної громадянської позиції для реалізації концепції сталого розвитку суспільства;
  • виробляти власне ставлення до природи як найвищої цінності.
Екологічні проблеми людства. Розвиток цивілізації та науково-технічного прогресу спричинили зростання кількості населення на Землі. Відповідно збільшилися обсяги виробництв для задоволення дедалі більших потреб у використанні продуктів харчування, енергетичних ресурсів, сировини. Збільшився обсяг відходів в атмосфері й у стічних водах; побутовими відходами засмічені великі площі, які могли б використовувати як сільськогосподарські угіддя.
У 1990-х роках міжнародна спільнота була серйозно стурбована проблемами довкілля. Основними визнано такі: 1) глобальне потепління клімату; 2) виснаження озонового шару; 3) накопичення в ґрунті токсичних металів і пестицидів; 4) кислотні дощі; 5) виснаження природних ресурсів планети; 6) забруднення великих територій радіонуклідами.
Стало очевидним, що внаслідок господарської діяльності людини в природі порушилася динамічна рівновага, яка підтримувалася колообігами речовин, що вплинуло на зміну хімічного складу навколишнього середовища.
Незаперечним є той факт, що розвиток хімічної промисловості спричинив проблеми, що розглядаються як глобальні.
Чинники забруднення довкілля. Їх поділяють на природні й антропогенні.
До природних чинників належать виникнення землетрусів, виверження вулканів, стихійні лиха, космічний пил, продукти вивітрювання гірських порід і ґрунтів. Однак найбільше забруднює навколишнє середовище людина. Бездумне споживацьке ставлення до природних багатств упродовж тисячоліть призвело до знищення цілих ареалів лісових рослин, жорстокого винищення тварин, спустошення родючих земель і вирубування лісів. Усе це впливає на економіку та політику, моральний стан і здоров'я людини.
Чинниками антропогенного забруднення навколишнього середовища стала виробнича діяльність людини (рис. 77).

Рис. 77. Схема забруднення довкілля
Унаслідок антропогенного впливу відбувається зміна клімату, з'являються різні захворювання, зокрема канцерогенні, голодує та вимирає населення.
Розв'язанням цих проблем займається екологія — наука, яка вивчає відносини та взаємодію живих організмів між собою та з навколишнім середовищем.
Шляхи розв'язання проблеми. Зважаючи на проблеми, що виникли, у 1992 р. у Ріо-де-Жанейро відбулася міжнародна конференція країн-членів ООН. На цій конференції вироблено рекомендації, що взяті за основу розвитку світової спільноти, — Концепцію сталого розвитку. Сталий розвиток декларує такий підхід до життя, коли інтереси суспільства скеровуються на встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства та захистом інтересів майбутніх поколінь, зокрема їхню потребу в безпечному та здоровому довкіллі. Нині сталий розвиток розглядають як такий, що забезпечує потреби теперішнього покоління задовольнити власні потреби. Концепція базувалася на трьох складових: економічній, соціальній та екологічній. Ці складові взаємопов'язані та стосуються розв'язання однієї проблеми: зберегти людство від екологічної катастрофи.
Екологічна складова полягає в забезпеченні цілісності біологічних і фізичних природних систем, збереженні здатності екосистем до самовідновлення та динамічної адаптації; запобіганні деградації природних ресурсів, забрудненню навколишнього середовища та втраті біологічного розмаїття.
Зверніть увагу! Порівняно з викидами ТЕЦ, кольоровою металургією та транспортом, хімічна промисловість завдає менше шкоди довкіллю. Проте спостерігаються викиди в атмосферу шкідливих газів, які не використовують як вторинну сировину; надмірне застосування природних сировинних ресурсів; створення синтетичних полімерів, які не розкладаються й забруднюють навколишнє середовище.
Хімія має великий потенціал, що сприяє розв'язанню екологічних проблем, оскільки багато з них є наслідком хімічних виробництв. Однак хімічні знання — це той капітал, на якому ґрунтується охорона природи та її багатств.
Знаючи склад, будову та властивості речовин, можна передбачити їхній вплив на атмосферу, водні ресурси, ґрунти й рослинний та тваринний світ. Хімічна наука займається пошуком нових джерел відновлювальної енергетики та швидкого їх упровадження. Завдяки використанню хіміко-аналітичних методів контролю в довкіллі та якості хімічної продукції, стає відомою інформація про запобігання негативним впливам шкідливих речовин на довкілля. Учені-хіміки розробили методи очищення води та природних водойм, використання очисних споруд, відстійників з метою повторного використання газів і води. Проводиться велика робота з пошуку нових джерел енергії для автотранспорту й техніки, які не забруднювали б довкілля вихлопними газами та важкими металами. Хімія посідає почесне місце в такій нелегкій роботі, як дезактивація шкідливих речовин військової справи та радіоактивних відходів, їхнього безпечного схову.
І це не весь перелік тих проблем щодо збереження довкілля. Так, зовсім недавно доведено негативний вплив електромагнітних полів на біосферу.
Хімія пропонує нові способи переробки промислових і побутових відходів з їхнім подальшим використанням, зокрема шлаків, деревини, паперу тощо. Завдяки заміні природних матеріалів безпечними хімічними змінюється ставлення до використання невідновлювальних енергоджерел, тобто зменшується використання в хімічній промисловості нафти та газу, кам'яного вугілля, а отже, ці природні багатства будуть збережені для майбутніх поколінь.
Глобальні проблеми людства стосуються й України. Після аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 р. виникла проблема радіаційного забруднення та загроза викидів на інших атомних станціях. На жаль, ще й тепер відбувається розклад радіаційних речовин, що залишилися під саркофагом. Існує проблема питної води, оскільки запаси прісної води вичерпуються, а використання води річок та інших водойм ускладнюється через відсутність належного очищення та недостатність водогонів і зношуваність уже наявних.
Безжально й неконтрольовано вирубуються ліси, що призводить до зникнення ареалів рослинного та тваринного світу, порушення структури ґрунтів. Через негосподарське ставлення до землі відбувається її забруднення надлишком мінеральних добрив і пестицидами. Свій внесок роблять природні процеси: солонцювання, ерозія, виснаження ґрунтів. Відсутня державна політика з утилізації відходів, а тому відбувається їхнє накопичення на відкритих сміттєзвалищах, що теж є джерелом екологічного лиха. Доведено, що промислові відходи займають майже 200 тис. гектарів землі. У багатьох містах, де зосереджені хімічні виробництва, за відсутності очисних споруд концентрація шкідливих речовин у повітрі перевищує гранично допустимі норми. Це шкодить здоров'ю людей та спричиняє важкі захворювання.
Зважаючи на зазначене, звернемося до свідомості кожної людини, кожного громадянина України. Бережіть природу та її багатства, виробляйте власне відповідальне ставлення за стан довкілля та збереження його рівноваги. Природа, як і людина, є живим організмом, який потребує ощадливого ставлення, грамотної поведінки з нею та дотримання етичних норм співжиття.
ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ
• Основними проблемами довкілля визнано:
1) глобальне потепління клімату; 2) виснаження озонового шару; 3) накопичення в ґрунті токсичних металів і пестицидів; 4) кислотні дощі; 5) виснаження природних ресурсів планети; 6) забруднення великих територій радіонуклідами.
Екологія — наука, яка вивчає відносини та взаємодію живих організмів між собою та з навколишнім середовищем.
• Концепція сталого розвитку містить три складові: економічну, соціальну й екологічну, які взаємопов'язані та стосуються розв'язання проблеми збереження людства від екологічної катастрофи.
Антропогенне забруднення навколишнього середовища спричинила виробнича діяльність людини.
Потенціал хімії в розв'язанні екологічних проблем полягає в: знаннях складу, будови та властивостей речовин для передбачення їхнього впливу на довкілля; пошуку нових джерел відновлювальної енергетики; використанні хіміко-аналітичних методів контролю в довкіллі та якості хімічної продукції; розробці методів очищення води та природних водойм; пошуку альтернативних джерел енергії для автотранспорту й техніки; дезактивації шкідливих речовин військової справи та радіоактивних відходів, їхнього безпечного схову.
Екологічні проблеми України стосуються: радіаційного забруднення; нестачі питної води; неконтрольованого вирубування лісів; забруднення шкідливими речовинами сільськогосподарських угідь; відсутності державної політики з утилізації відходів; відсутності очисних споруд на хімічних виробництвах.
• Природа, як і людина, є живим організмом, який потребує ощадливого ставлення, грамотної поведінки з нею та дотримання етичних норм співжиття.
ЦІКАВО ЗНАТИ
• В атмосфері нашої планети накопичується дедалі більше вуглекислого газу. Він утримує тепло, спричиняючи зміни клімату. Для розв'язання проблеми глобального потепління вчені шукають способи обмеження викидів. Одні говорять про обмеження використання шкідливих газів, інші намагаються зменшити об'єм шкідливих викидів.
• Група канадських дослідників з Університету Трента запропонувала використовувати для цього поглинальну властивість гірських порід, зокрема магнезит та інші карбонати. Доведено, що один кілометр гірської породи може вміщувати мільярд тонн вуглекислого газу. Оскільки природний спосіб утворення магнезиту є тривалим, учені запропонували лабораторний спосіб добування магнезиту — протягом 72 днів за кімнатної температури.
• Синтезують магнезит з полістирольних мікросфер (латексні «кульки»), що покриті зарядженими молекулами, які сприяють зв'язуванню йонів Магнію з карбонатом. Тонна такої породи надійно втримує півтонни вуглекислого газу


ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
  • 1. Назвіть чинники, що спричиняють зміни в довкіллі.
  • 2. Охарактеризуйте природні й антропогенні чинники впливу на зміни в навколишньому середовищі.
  • 3. Охарактеризуйте екологічні проблеми: а) людства; б) України.
  • 4. Поясніть роль хімії в розв'язанні екологічної проблеми.
  • 5. Складіть рівняння реакцій, що відображають утворення кислотних дощів та їхній вплив на довкілля.
  • 6. Для збільшення врожайності в теплиці подають карбон(IV) оксид з балонів. Поясніть, з якою метою це роблять. Обчисліть масу органічної речовини, що утвориться, і який об'єм кисню виділиться, якщо рослинами поглинуто 67,2 м3 карбон(IV) оксиду.
  • 7. Під час спалювання вугілля на ТЕЦ у повітря викидається сульфур(IV) оксид масою 2,1 т. Обчисліть масу сульфатної кислоти, яку можна добути із сульфур(IV) оксиду, що викидається в атмосферу впродовж доби.

Розв язки задач та відповіді на питання  прошу надсилати на електронну адресу: 
vanzhula12061981@gmail.com




21.04.2020
 ТЕМА: Роль хімії у розв язанні сировинної проблеми





Відеоурок за посиланням:  https://drive.google.com/file/d/1qz_ZscKW9GbUzXdwX2X9YoZmapVA2aip/view

РОЛЬ ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ В РОЗВ'ЯЗАННІ СИРОВИННОЇ ПРОБЛЕМИ

Вивчивши матеріал , ви зможете:
  • характеризувати сировинні ресурси хімічної промисловості;
  • пояснювати значення сировини для розвитку хімічної промисловості; відкриття нових видів сировини; комплексне використання та застосування вторинної сировини;
  • усвідомлювати потребу бережливого та економного використання природної сировини; роль органічної хімії в розв'язанні сировинної проблеми;
  • популяризувати хімічні знання про роль та основні завдання хімії в розв'язанні сировинної проблеми.
Сировина та матеріали. Вивчаючи хімію, ви ознайомилися з природними сировинними джерелами: нафтою, природним газом, переробкою кам'яного вугілля.
Сировиною називають природні речовини або матеріали, які використовують для виробництва продукції в різних галузях суспільного виробництва.
Швидкий розвиток промисловості призвів до того, що багато природних сировинних джерел виснажуються й навіть повністю вичерпуються. Нестача багатьох видів природної сировини спричиняє певні виробничі проблеми. Саме невідповідність між природними запасами й потребами споживання створює одну з актуальних проблем усього людства — це проблема збереження та раціонального використання сировини. Тож хімія як наука, що вивчає речовини та їхні перетворення, поставила за мету вирішення кількох першочергових завдань для розв'язання сировинної проблеми (рис)
Рис. 82. Завдання хімії щодо вирішення сировинної проблеми
Природними джерелами сировини є нафта, природний газ і вугілля. Цю сировину в значній кількості використовують як паливо в промисловості та побуті. Переробкою нафти добувають бензин та інші нафтопродукти, вазелін, парафін, різні мастила. Продукти переробки нафти та природного газу є сировиною для синтезу високомолекулярних речовин, на основі яких добувають пластмаси, синтетичні каучуки, гуму, пінопласти, смоли, клеї, лаки, фарби тощо. З цієї ж природної сировини виготовляють розчинники, вибухові речовини, лікувальні препарати, отрутохімікати, мила та синтетичні мийні засоби.
Важливою природною сировиною хімічної промисловості є деревина. Сфери її використання показано на рис. 

Рис. 83. Схема використання деревини в промисловості
Комплексне використання сировини полягає в тому, що з одного її виду виробляють одночасно різноманітну продукцію.
Пригадайте, які продукти добувають коксуванням кам'яного вугілля.
Багаторазове використання різних видів сировини ґрунтується на процесах рециркуляції та регенерації.
Рециркуляція — багаторазове повне або часткове повернення потоку газів, рідких або твердих речовин у технологічний процес.
Регенерація — відновлення попереднього складу й будови, а отже, цінних вихідних властивостей матеріалів або речовин після використання їх. Наприклад, охолодження води, що нагрілася під час виробничого процесу, і повернення її у виробництво; уловлювання очисними спорудами газів і повторне використання їх.
Доступною та дешевою сировиною є промислові й побутові відходи. Їх накопичення забруднюють навколишнє середовище, зокрема повітря, ґрунти, водойми. Для знешкодження промислових відходів застосовують збирання та переробку газів, зокрема амоніаку, сульфур(IV) оксиду, сульфур(IV) оксиду, нітроген(IV) оксиду. У великій кількості повторно використовують відходи обробки металів, деревини, як паливо — водний газ. Із побутових відходів як сировину — папір, кородований метал, скло, термопластичні пластмаси.
Надра української землі багаті на гірські породи та мінерали, які є цінною сировиною. Сфери їх використання показано на рис. 84 (с. 166).

Рис. 84. Схема використання гірських порід і мінералів як сировини
Альтернативним напрямом отримання дешевої сировини є розробка шельфів, які містять нафту й газ. Метаногідрати — джерело метану. На території України розвідано чимало родовищ горючих сланців, з яких добувають сланцевий газ.
Вивчаючи синтетичні волокна (див. § 28, с. 149), ви дізналися, що сировиною для виробництва волокон можуть бути природні полімери як рослинного, так і тваринного походження.
Пригадайте, які волокна виробляють з рослинної та тваринної сировини.
Однак задовольнити дедалі більші потреби на матеріали тільки природною сировиною практично неможливо. Тому для виробництва багатьох матеріалів використовують продукти хімічної промисловості. Полімери є сировиною для виготовлення пластмас, синтетичні каучуки — гуми, чимало органічних речовин є сировиною для виготовлення гігієнічних і косметичних засобів, медичних препаратів та обладнання. Отже, сировинні природні багатства мають велике значення для розвитку суспільства та різних галузей промисловості й сільського господарства. Важливо виробити власні правила бережливого та економного використання природної сировини, небайдужого ставлення до непланової вирубки лісів, неекономного використання ґрунтів. Зокрема, необхідно правильно сортувати побутові відходи, не викидати на смітники відходи побутового характеру, які можуть бути використані як вторинна сировина, а органічне сміття — для компостування.
Хімічна наука створює багато можливостей для розв'язання сировинної проблеми. Однак насамперед важливо, щоб населення усвідомило необхідність бережливого й економного використання природної сировини та сировини вторинного використання. Молодим людям, які дбають про майбутнє своєї країни, потрібно проводити роз'яснювальну роботу й популяризувати знання про роль хімії в розв'язанні сировинної проблеми. У цьому вам допоможуть ваша активність та ініціативність.
ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ
Сировиною називають природні речовини або матеріали, які використовують для виробництва продукції в різних галузях промисловості й сільського господарства.
Завданнями хімії щодо розв'язання сировинної проблеми є розвідування та створення альтернативної дешевої сировини, комплексне використання сировинних ресурсів, багаторазове використання сировини та використання промислових і побутових відходів. Для їх виконання хімічна промисловість займається вдосконаленням переробки нафти, газу та кам'яного вугілля, деревини, гірських порід і мінералів, промислових і побутових відходів.
• Щоб задовольнити дедалі більший попит на матеріали як сировину, використовують продукти хімічної промисловості — синтетичні високомолекулярні речовини: полімери, каучуки, гуму, волокна.
• Невідповідність між природними запасами й потребами споживання створює одну з актуальних проблем усього людства — проблему збереження та раціонального використання природної та вторинної сировини



    Продовжуємо роботу на проєктом за однією з указаних тем. Обов'язкова робота для всіх.

    РОБОТА НАД ПРОЄКТАМИ (ДО 27.04):

  1. РОЛЬ ХІМІЇ НАД СТВОРЕННЯМ НОВИХ МАТЕРІАЛІВ

  2. НЕОРГАНІЧНА ХІМІЯ У ФАРМАЦІЇ

  3. НЕОРГАНІЧНА ХІМІЯ У ХАРЧОВІЙ ПРОМИСЛОВОСТІ

  4. МОЛЕКУЛЯРНЕ МОДЕЛЮВАННЯ

  5. СПІНОВА ХІМІЯ

  6. НАНОХІМІЯ

  7. ПЛАЗМОВА МЕТАЛУРГІЯ

  8. РОЛЬХІМІЇ У РОЗВ'ЯЗАННІ СИРОВИННОЇ ПРОБЛЕМИ

  9. РОЛЬ ХІМІЇ У РОЗВ'ЯЗАННІ ЕНЕРГЕТИЧНОЇ ПРОБЛЕМ

  10. ПРОБЛЕМА УТИЛІЗАЦІЇ РІЗНИХ ВИДІВ ЛАМП
      
    Не забуваємо тренуватися розв язувати задачі

Виконати задачі для закріплення повтореного

1. До розчину сульфатної кислоти масою 200 г з масовою часткою кислотид 0,2 одали 9,5 г магнію. Визначити об’єм газу (н.у.), який утворився після реакції.
2. До цинк хлориду масою 6,8 г додали натрій гідроксид масою 5 г. Яка маса осаду утвориться?
Розв язки задач прошу надсилати на електронну адресу: 
vanzhula12061981@gmail.com
до 24.04  до 16.00 

  
14.04.2020

Тема: Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій.



 


Домашнє завдання:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=339538 
( виконати 14.04 до 22.00)

13.04. 2020
Готуємося до Контрольної роботи "
«Неорганічні речовини та їх властивості»-
 
https://naurok.com.ua/urok-v-11-klasi-uzagalnennya-ta-sistematizaciya-znan-z-temi-neorganichni-rechovini-ta-hni-vlastivosti-165460.html


07/04/2020
Практична робота № 2

https://drive.google.com/file/d/1nMNdYTaqOaYkOTYwhD4OrihEEMrPUzUF/view?usp=sharing



Прізвище та ім`я учня_________________________________________Дата___________           



Інструкція з техніки безпеки під час проведення практичної роботи №2. «Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами»

                                                                   Перед початком роботи:

1.   Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.

2.   Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.

3.   Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.

4.   Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

Під час виконання досліду:

5.         Проводьте лише ті досліди, які зазначені в роботі або узгоджені з вчителем.

6.         Не пробуйте речовини на смак.

7.         Користуйтесь тільки тим посудом та реактивами, які видані вчителем. Не беріть посуд і реактиви з інших столів.

8.         Не беріть речовини руками. Для цього використовуйте металеві, скляні або керамічні ложечки, шпателі, щипці, піпетки тощо.

9.         Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.

10.     Насипайте або наливайте речовини на столі (сухі над аркушем паперу, рідкі над лотком чи іншою посудиною).

11. Не проливайте і не просипайте речовини. Якщо все ж таки це трапилося,помістіть забруднений реактив у спеціальну посудину.

12.Обережно працюйте з лугом. При попадання на шкіру змийте великою кількістю проточної води і за необхідності нейтралізуйте слабким розчином оцтової кислоти.

13.Обережно нагрівайте пробірку. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім ту її частину, де знаходиться досліджувана речовина.

14. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя.

Після закінчення роботи:

15.Приберіть робоче місце: зберіть у лоток посуд, поставте пробірки у штатив, протріть стіл.

16.   Вимийте руки з милом.

З правилами техніки безпеки ознайомлений________________



Практична роботи №2

 Тема: Генетичні звязки між неорганічними речовинами.

 Мета: узагальнити знання про властивості основних класів неорганічних сполук; продовжити формувати практичні навички проводити якісні  реакції; у лабораторних умовах навчитись одержувати й розпізнавати неорганічні речовини, застосовуючи теоретичні знання про їх властивості;    складати план експерименту й проводити його, робити висновки та узагальнення.
Обладнання та реактиви: пробірки, штатив для пробірок, пробіркотримач, спиртівка, сірники, купрум (ІІ) оксид, розчини сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, натрій карбонату,  натрій сульфату, барій хлориду, нітратної кислоти, індикатор лакмус, тверда вода.
                                                               Хід роботи.
Завдання 1. Добування речовин.
Використовуючи наявні реактиви, добудьте купрум (ІІ) гідроксид із купрум (ІІ) оксиду. Складіть план експерименту.__________________________________________
__________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Напишіть рівняння відповідних реакцій у молекулярному та йонному вигляді. Зазначте результати спостереження.__________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Чи можливо провести це перетворення в одну стадію? Чому? __________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Дослід 2. Розпізнавання речовин.
У 3-ох пронумерованих пробірках вам видані однакові на зовнішній вигляд розчини натрій карбонату,  натрій сульфату та  сульфатна кислота. Визначте, у якій з пробірок міститься кожна речовина, використовуючи наявні у вас реактиви. Складіть план експерименту._____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
На підставі даних спостережень сформулюйте висновок:
у пробірці №1 знаходиться ____________,оскільки _____________________________.
Рівняння реакції у молекулярному та йонному вигляді
__________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
 У пробірці №2 знаходиться ___________, оскільки _____________________________.
Рівняння реакції у молекулярному та йонному вигляді
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
У пробірці №3 знаходиться ___________, оскільки _____________________________.
Рівняння реакції у молекулярному та йонному вигляді
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Дослід 3. Твердість води.
Проведіть досліди за допомогою яких можна виявити тимчасову твердість виданої вам порції води. Складіть план експерименту.______________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Напишіть рівняння відповідних реакцій у молекулярному та йонному вигляді. Зазначте результати спостереження.__________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
 Висновок:
На основі результатів роботи зробіть висновки._________________________________
__________________________________________________ _______________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Які знання, здобуті на практичній роботі, допоможуть вам у повсякденному житті?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

06.04.2020 

Тема : Генетичні звязки між класами неорганічних сполук 




 Домашнє завдання:
1. Опрацювати параграф 38
2. Виконати три схеми на вибір із № 548 с.205 (фото із виконаним завданням чекаю на вайбер 0630457733 або на електронну адресу.


 
31.03.2020
Захист навчальних проектів

Роботи прошу надсилати на електронну адресу: 
vanzhula12061981@gmail.com





30/03/2020

Тема: Поняття про кислотні та лужні грунти/ Захист навчальних проектів

Опрацювати матеріал за даною темою ви можете за слідуючим посиланням:   

Домашнє завдання:
Навчальні проекти 
Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості. Складання карти родючості. -Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля. -Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини

 
17.03.2020

ТЕМА 2. Мінеральні добрива









 https://padlet.com/zn_coolchem/wrzni17ax7mg
 Навчальні проекти

-Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля. -Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини

 
                                                      vanzhula12061981@gmail.com

Опрацьовуємо параграф 27
Виконуємо завдання № 394

 16.03.2020
Шановні учні, повторюємо тему "Неорганічні речовини та їх властивості" за параграфом 38 у підручнику ., та виконуємо письмову роботу. Відповіді чекаю на вайбер за номером телефону - 0630457733 або на електроннну адресу: vanzhula12061981@gmail.com

Письмова робота з теми «Неорганічні речовини та їх властивості. Метали  та їх властивості» (11 кл)

І варіант

І рівень. Завдання з однією правильною відповіддю (по 0,5 б = 4 б)

1. Укажіть, де метали розташовані в ПС:

а) у верхній правій частині;            б) у головних підгрупах;                в) у побічних підгрупах;

г) у лівій нижній частині, І—ІІІ групах і побічних підгрупах.

2. Укажіть амфотерний метал:

а) Mg;             б) Na;              в) Al;                г) Fe.

3. Укажіть метал з найбільшою температурою плавлення:

а) алюміній;               б) золото;                   в) залізо;                    г) цезій.

4. Укажіть метал, який використовується в літакобудуванні:

а) олово;                    б) свинець;             в) мідь;              г) алюміній.

5. Укажіть лужний метал:

а) Ca;     б) K;       в) Cr;      г) Mn.

6. Укажіть сполуку, яка утворюється внаслідок взаємодії алюмінію з водою:

а) Al2O3;                  б) Al(OH)3;       в) К3[Al(OH)6];         г) H2O2.

7. Укажіть, які властивості проявляють оксид і гідроксид алюмінію:

а) кислотні;             б) амфотерні;          в) основні;              г) окисні.

8. Укажіть речовину, яка може реагувати із залізом:

а) К;                  б) MgO;                    в) Cl2;               г) SO2.



ІІ рівень. Завдання з декількома правильними відповідями (по 0,75 б = 1,5 б)

9. Укажіть сполуки, які спричиняють тимчасову твердість води:

а) Na2SO4;               б) MgSO4;         в) Mg (HCO3)2;         г) Ca(HCO3)2.

10. Укажіть фактори, які спричиняють корозію металів:

а) вологе повітря;     б) вугілля;      в) сульфур(ІV) оксид;       г) фосфор.



ІІІ рівень. Завдання на встановлення відповідності й послідовності (по 1 б = 3 б)

11. Укажіть послідовність посилення металічних властивостей:

а) Аl;               б) Si;               в) Mg;             г) Na.

12. Укажіть відповідність металу його електронній формулі.
 


13. Укажіть відповідність реагентів і продуктів реакції.



ІVрівень завдання з відкритою відповіддю

14. Запишіть рівняння реакцій за схемою: (1,5 б)
 


15. Який об’єм водню (н. у.) утвориться внаслідок взаємодії заліза з 300 г 9,8%-го розчину сульфатної кислоти? (2 б)

Письмова робота з теми «Неорганічні речовини та їх властивості. Метали та їх властивості» (11 кл)
ІІ варіант
І рівень. Завдання з однією правильною відповіддю (по 0,5 б = 4 б)
1. Укажіть, як називається руйнування металів у природних умовах:
а) алюмінотермія;           б) металургія;                  в) корозія;                     г) електроліз.
2. Укажіть формулу ферум(ІІ) гідроксиду:
а) Fe2O3                    б) Fe(OH)3;               в) Fe(OH)2;               г) FeO.
3. Укажіть, чим усувають постійну твердість води:
а) кип’ятінням;         б) відстоюванням;                в) дією вапняного молока;               г) кислотою.
4. Укажіть сполуку, яку можна використовувати для відновлення металів:
а) Na2SO3;                  б) CO2;           в) CO;             г) K2O.
5. Укажіть лужний метал:
а) Ba;              б) Be;              в) Cu;              г) Fr.
6. Укажіть сполуку, яка утворюється внаслідок взаємодії заліза з водою:
а) Fe2O3;                   б) Fe(OH)3;                  в) Fe(OH)2;               г) FeO.
7. Укажіть властивості, які проявляють ферум(ІІІ) оксид і ферум(ІІІ) гідроксид:
а) відновні;               б) основні;                  в) амфотерні;           г) кислотні.
8. Укажіть речовину, яка може реагувати із залізом:
а) K2O;           б) S;                в) NaOH                  г) SO3.

 ІІ рівень. Завдання з декількома правильними відповідями (по 0,75 б = 1,5 б)
9. Укажіть фактори, які спричиняють корозію металів:
а) вологе повітря;     б) вугілля;      в) сульфур(ІV) оксид;       г) фосфор.
10. Укажіть сполуки, які спричиняють постійну твердість води:
а) Na2SO4;             б) MgSO4;          в) Mg(HCO3)2;           г) CaCl2.

 ІІІ рівень. Завдання на встановлення відповідності й послідовності (по 1 б = 3 б)
11. Укажіть послідовність послаблення металічних властивостей:
а) Al;                б) Na;             в) Si;                г) Mg.
12. Укажіть відповідність металу його електронній формулі.
 
 
13. Укажіть відповідність реагентів і продуктів реакції.
 

ІVрівень завдання з відкритою відповіддю
14. Запишіть рівняння реакцій за схемою: (1,5 б)
 
15. На алюміній оксид подіяли 40 г 6,3%-го розчину нітратної кислоти. Яка маса солі утворилась?



ТЕМА: Металічні елементи та їх сполуки.


3 коментарі:

  1. ВСЕ ЧИТАЙТЕ ЦЕ ЗАВДАННЯ НА ЯК ВІДПОВІДАЮТЬ МОЮ КРЕДИТУ З ЛЕГІТОВОЇ ТА ДОБРОВОЇ КРЕДИТНОЇ КОМПАНІЇ Мене звуть Керстін Ліс, я шукав кредит, щоб погасити свої борги, усі, кого я зустрів, шахраювали і брали гроші, поки нарешті не зустріли пана, Бенджаміна Брейль Лі Він міг дати мені позику в розмірі 450 000,00 R. Він також допоміг деяким моїм колегам. Я сьогодні говорю як найщасливіша людина у всьому світі, і я сказав собі, що будь-який позикодавець, який рятує мою родину від нашого бідного становища, я скажу ім'я всьому широкому світові, і я так радий сказати, що моя родина повертається назавжди, тому що мені була потрібна позика, щоб почати своє життя на всьому протязі, оскільки я єдина мама з 3 дітьми, і весь світ здавався, що він висить на мені, поки я не мав на увазі, що Бог послав позикодавця, який змінив моє життя і що в моїй родині, БОГ, що побоюється кредитора, містер, Бенджамін, він був Спаситель БОГ, посланий рятувати мою сім'ю, і спочатку я думав, що це стане неможливим, поки я не отримаю позику, і запросив його до своєї сім'ї -Усім учаснику, від якого він не відмовився, і я пораджу будь-кому, хто справді потребує позики, звернутися до пана Бенджаміна Брейля Лі електронною поштою за адресою (lfdsloans@outlook.com), оскільки він є найбільш розуміючим і добрим сердечним кредитором I коли-небудь зустрічалися з турботливим серцем. Він не знає, що я роблю це, поширюючи свою доброзичливість у відношенні до мене, але я вважаю, що я повинен поділитися цим питанням з усіма вами, щоб звільнити себе від аферистів, будьте обачливими з імперсонаторів і зв’яжіться з правильною кредитною компанією. Надішліть нам електронну пошту через: lfdsloans@outlook. com або whatsapp + 1-989-394-3740. .

    ВідповістиВидалити
  2. Якщо у вас були фінансові проблеми, то вам пора посміхнутися. Вам потрібно зв’язатись лише з паном Бенджаміном щодо суми, яку ви хочете позичити, та періоду оплати, який вас влаштовує, і ви отримаєте позику протягом трьох робочих днів. Щойно я в шостий раз отримав позику в 700 тисяч доларів терміном на 180 місяців з можливістю виплати до закінчення терміну дії. Містер Бенджамін допомагає мені в оренді. Зв’яжіться з ним, і ви побачите, що це дуже чесна людина з добрим серцем. Його електронна адреса - 247officedept@gmail.com, а його номер телефону в WhatApp - + 1-989-394- 3740.

    ВідповістиВидалити
  3. привіт, я просто хочу сказати всім, що я отримав свій позику в розмірі 1000000,00 доларів від інвестиційної програми позики містера бена і 100 законних контактів по електронній пошті: 247officedept@gmail.com або напишіть йому на whatsapp + 1-989-394- 3740. якщо ви шукаєте фінансування 100 за низькою ставкою 2 ставки натомість.

    ВідповістиВидалити

  ПЕРЕМОЖЦІ І ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ з ХІМІЇ у 2021-2022 н.р. Корсун Олександр 7 - А Вертепна Вікторія 7 - А Ішков Олексій 10 - В Ст...