ГОРІШОК ЗНАНЬ

 

Ментальні карти

Інтелект-карта: мистецтво мислити ширше

Універсальний спосіб осмислення інформації

Як навчити учнів ефективно та критично мислити, знаходити правильні рішення, справлятися зі складними задачами, а також виконувати творчі завдання? За допомогою інтелект-карт! Це сучасний та простий інструмент, незамінний для:

  • швидкого опрацювання великих об’ємів інформації;
  • зручного запам’ятовування;
  • розвитку асоціативного мислення;
  • унаочнення та презентації матеріалів;
  • розробки проектів та планів дій;
  • прийняття рішень.

Інтелект-карти (Mind maps) допомагають вирішити безліч питань, а на їх створення не потрібно багато часу. Навчіть своїх учнів користуватися ними! Їм сподобається, от побачите!

Трохи історії

Уперше про інтелект-карти заговорили ще у 70-х роках минулого століття, а автором ідеї став відомий психолог Тоні Бьюзен. Він займався вивченням особливостей мислення найвідоміших вчених світу: Альберта Ейнштейна, Томаса Едісона та Леонардо да Вінчі, та дійшов висновку, що всі вони використовували ментальні можливості свого мозку на 100%. Намагаючись зрозуміти, як їм це вдавалося, Бьюзен розробив унікальну технологію осмислення та запам’ятовування інформації, яку згодом назвав інтелект-картою.

Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта тощо) – спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити абсолютно по-новому, використовуючи потенціал обох півкуль мозку.

Основна ідея полягала в оформленні думок та висновків у зручній формі. Після тривалих досліджень, він дійшов висновку, що для гарантії ефективної роботи з інформацією, її необхідно записувати у формі деревоподібної схеми. Така форма роботи дозволяє задіяти одразу обидві півкулі мозку: наявність графічних знаків та символів активує ліву, а образні картини та кольори – праву.

Звісно, будь-яку інформацію можна записати у вигляді звичайного тексту, так навіть простіше. Але саме унаочнення такого типу дає можливість миттєво побачити основну ідею та її складові частини. А дивлячись на ключові слова, що супроводжуються графічними позначками, можна навіть інтуїтивно здогадатися, про що саме йде мова.

Етапи створення

Для початку роботи знадобляться альбомні аркуші (або навіть ватман, якщо задум масштабний), а також олівці, фломастери чи фарби – можна використовувати щось одне, а можна все одночасно.

За задумом Тоні Бьюзена, створення інтелект-карт підпорядковується певним правилам та законам – тільки в цьому випадку вони будуть ефективними. Насправді намалювати mind map не так вже й просто, тому будьте готові до того, що з першого разу учні не впораються з завданням. Спочатку краще кілька разів потренуватися, малюючи невеличкі та прості карти, попередньо ознайомивши їх з наступними правилами:

  1. Чітко визначте основну тему чи проблему – вона й буде центральним елементом вашої карти. Не записуйте її словами, доберіть яскравий графічний образ, що асоціюється з обраною тематикою.
  2. Від центру виведіть кілька гілок, кожну з яких позначте ключовими словами, назвами розділів, які пов’язані з основною темою. Форма гілок – прямі чи хвилясті – значення не має.
  3. Від кожної з основних гілок будуть відходити додаткові гілки 2-го, 3-го рівнів. Бажано, щоб вони були меншими та тоншими від основних.
  4. Дотримуйтеся радіальної структури. Гілок та відгалужень може бути стільки, скільки вам потрібно, але пам’ятайте про ієрархію: найважливіші поняття мають розташовуватись ближче до центру, а менш значущі – подалі.
  5. Аби не заплутатися, нумеруйте гілки, використовуйте різні кольори для окремих зон та різні стилі малювання.
  6. Чим більше кольорів буде використано, тим краще.
  7. Пов’язані інформаційні блоки краще поєднувати, виділяючи однаковим кольором чи фоном.
  8. Не треба розписувати кожне поняття, намагайтеся використовувати ключові слова чи взагалі символічні зображення. Так ви зможете запам’ятати основну інформацію швидше та легше.
  9. Довжина ліній має приблизно дорівнювати довжині слова.
  10. Пишіть друкованими літерами, змінюючи їх розмір у залежності від важливості поняття.
  11. Організуйте простір так, щоб не залишати порожнього місця та не розміщувати гілки занадто щільно.
  12. Залишаються порожні гілки? Не варто примушувати себе вигадати хоч щось, краще залиште все як є, повірте, через деякий час мозок сам підкаже рішення.

Згодом кожен з учнів виробить свій власний стиль малювання інтелект-карт, але на початку ці правила дуже знадобляться. До речі, ті, хто не має хисту до малювання, можуть скористатися онлайн-сервісами для створення інтелект-карт: їх дуже багато і вони справді зручні.

10 правил створення ментальної карти

1. Починаємо з центральної ідеї посередині чистого аркушу, використовуючи малюнок і хоча б 3 кольори.

2. Використовуємо картинки, символи, коди і заповнюємо ними весь вільний простір.

3. Вибираємо ключові слова і друкованим текстом наносимо на гілки, використовуючи верхній та нижній регістр.

4. Кожен елемент (слово/картинка) повинен мати власну гілку.

5. Лінії повинні бути з’єднані, починаючи від центральної ідеї. Центральні лінії товстіші, органічні і текучі. Всі наступні гілки стаючи тоншими в залежності від радіального розходження від центру.

6. Робимо лінії такої ж довжини, як і слово/картинка.

7. Використовуємо кольори на власний розсуд і на всій карті пам’яті.

8. Розробляємо свій особистий стиль майнд меппінгу.

9. Використовуємо акценти і показуємо асоціації на своїй карті пам’яті.

10. Зберігаємо ясність інтелектуальної карти, використовуючи радіальну ієрархію в цифровому порядку, або охоплюючи всі гілки

Щодо способу створення ментальних карт, доцільно виокремити безкоштовний та зручний онлайн – сервіс Coggle.it.

Цей Інтернет – інструмент передбачає окрім тексту використання в схемах малюнків, покликань на інші Інтернет – сторінки, зміну кольорів, збереження готової схеми в декількох форматах (PDF чи PNG) та інтеграцію з Google Drive, код для вбудовування в блог чи сайт. Його можна використовувати для спільної роботи через мобільні пристрої. Сервіс дозволяє завантаження адресної книги Google акаунтів і навіть вибір колег для спільної роботи.

Coggle – це інтерактивна робоча поверхня, що надає можливість розміщувати необхідну інформацію в зрозумілому та креативному вигляді, а також ділитися нею з колегами чи учнями. З часом замітки можна редагувати чи видаляти, відкривши детальну історію змін. Цей сервіс цікавий, простий у використанні і, головне, має безкоштовну версію.

Зручності додає функція збереження на жорсткий диск, тобто перетворення онлайн – схем у простий роздатковий матеріал.

https://sites.google.com/site/kartyrozumu77/home/mentalna-karta

Мапа думок, намальована вручну.  

 



Навчальні проекти

Навчальний проект це – сукупність завдань для учнів, проблеми, які потрібно вирішити, пошук способів їх вирішення, організація форм взаємодії учнів з учителем і один з одним, а також, аналіз отриманого результату.

Типологія проектів: 

1) за домінантою в проектній діяльності:

  • дослідницькі;
  • інформаційні;
  • творчі;
  • ігрові;
  • практичні;
  • ознайомчо-орієнтовані;

2) за кількістю учасників і характером контактів у проекті:

  • індивідуальні;
  • групові;
  • колективні;
  • шкільні;
  • українські;
  • міжнародні.

3) за терміном виконання проекту:

  • короткотермінові;
  • довготермінові.

Незважаючи на різну тематику проектів, можна виділити такі основні етапи і зміст проектної роботи:

  • Пошуковий: визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, постановка цілі, обговорення методів дослідження.
  • Аналітичний: аналіз вхідної інформації, пошук оптимального способу досягнення цілі проекту, побудова алгоритму діяльності, покрокове планування роботи.
  • Практичний: виконання запланованих кроків.
  • Презентаційний: оформлення кінцевих результатів, підготовка та проведення презентації, "захист" проекту.
  • Контрольний: аналіз результатів, коригування, оцінка якості проекту.

Найбільш характерні для навчальних проектів організаційні форми робіт:

  • групове обговорення, "мозкова атака", "круглий стіл";
  • самостійна робота учнів;
  • консультації з керівником проекту;
  • консультації з експертами;
  • екскурсії;
  • лабораторна робота;
  • творчий звіт, «захист» проекту.

Перелік навчальних проектів згідно оновленої програми з хімії

7 КЛАС

Вступ

1. Хімічні речовини навколо нас.

2. Історичне значення вогню.

Початкові хімічні поняття

3. Хімічні явища у природі.

4. Хімічні явища у побуті.

5. Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.

6. Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.

Кисень

7. Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.

8. Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.

Вода

9. Дослідження якості води з різних джерел

10. Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.

11. Способи очищення води в побуті.

12. Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості.

13. Еколого-економічний проект «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет».

 

8 КЛАС

Періодичний закон і ПСХЕ Д. І. Менделєєва. Будова атома.

1. Із історії відкриття періодичної системи хімічних елементів.

2. Форми Періодичної системи хімічних елементів.

3. Хімічні елементи в літературних творах.

4. Цікаві історичні факти з відкриття і походження назв хімічних елементів.

Хімічний зв'язок  і будова речовини.

5. Використання кристалів у техніці.

6. Кристали: краса і користь.

Основні класи неорганічних речовин

7. Неорганічні речовини – представники основних класів у будівництві й побуті.

8. Хімічний склад і використання мінералів.

9. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.

 

9 КЛАС

Розчини.

1. Електроліти в сучасних акумуляторах.

2. Вирощування кристалів солей.

3. Виготовлення розчинів для надання домедичної допомоги.

4. Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості.

5. Дослідження впливу кислотності й лужності ґрунтів на розвиток рослин.

6. Дослідження рН атмосферних опадів та їхнього впливу на різні матеріали в довкіллі.

7. Дослідження природних об’єктів в якості кислотно-основних індикаторів.

8. Дослідження рН середовища мінеральних вод України. (Йонний склад води річок України)

Хімічні реакції

9. Ендотермічні реакції на службі людині.

10. Екзотермічні реакції в життєдіяльності живих організмів.

Початкові поняття про органічні сполуки

11. Використання полімерів: еколого-економічний аспект.

12. Альтернативні джерела енергії.

13. Екотрофологія – наука про екологічно безпечне харчування.

14. Виготовлення мила з мильної основи. (Мило своїми руками)

15. Дослідження хімічного складу їжі.

16. Хімічний склад жувальних гумок.

17. Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною.

18. Друге життя паперу.

19. Джерела органічного забруднення території громади (мікрорайону).

Роль хімії в житті суспільства

20. Видатні вітчизняні хіміки як учені й особистості.

21. Екологічна ситуація в моїй місцевості: відчуваю, думаю, дію.

22. Анкетування учнів навчального закладу щодо їхньої участі у розв’язуванні екологічних проблем місцевості.

23. Дослідження достовірності реклами з погляду хімії.

Описание: /Files/images/z_c9d935b7.jpg10 КЛАС

Теорія будови органічних сполук

1.Ізомери у природі.

2. Історія створення та розвитку теорії будови органічних сполук.

3. 3D-моделі молекул органічних сполук.

Вуглеводні

4. Октанове число та якість бензину.

5. Цетанове число дизельного палива.

6. Ароматичні сполуки навколо нас.

7. Смог як хімічне явище.

8. Коксування вугілля: продукти та їх використання.

9. Біогаз.

10. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних.

Оксигеновмісні сполуки

11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.

12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.

13. Вуглеводи у харчових продуктах: виявлення і біологічне значення.

14. Натуральні волокна рослинного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.

15. Штучні волокна: їхнє застосування у побуті та промисловості.

16. Етери та естери в косметиці.

17. Біодизельне пальне.

Нітрогеновмісні сполуки

18. Натуральні волокна тваринного походження: їхні властивості, дія на організм людини, застосування.

19. Анілін – основа для виробництва барвників.

20. Синтез білків.

21. Збалансоване харчування – запорука здорового життя.

22. Виведення плям органічного походження.

Синтетичні високомолекулярні речовини та полімерні матеріали на їх основі

23. Синтетичні волокна: їх значення, застосування у побуті та промисловості.

24. Рециклінг, як єдиний цивілізований спосіб утилізації твердих побутових відходів.

25. Переробка побутових відходів в Україні та розвинених країнах світу.

26. Перспективи одержання і застосування полімерів із наперед заданими властивостями.

27. Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас.

27. Виготовлення виробів із пластикових пляшок.

29. Найважливіші хімічні виробництва органічної хімії в Україні.

30. Доцільність та шкідливість біологічно активних добавок.

 

11 КЛАС

Періодичний закон і періодична система хімічних елементів

1. Створення 3D-моделей атомів елементів.

2. Застосування радіонуклідів у медицині.

3. Використання радіоактивних ізотопів як індикаторів у тваринництві, археології.

Хімічний зв'язок і будова речовини

4. Застосування рідких кристалів.

5. Використання речовин із різними видами хімічних зв’язків у техніці.

6. Значення водневого зв’язку для організації структур біополімерів.

Хімічні реакції

7. Гальванічний елемент з картоплі, лимону.

8. Види і принципи роботи малих джерел електричного струму, утилізація їх.

Неорганічні речовини і їхні властивості

9. Штучні алмази у техніці.

10. Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля.

11. Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини.

12. Неорганічні речовини у фармації (або домашній аптечці) і харчовій промисловості.

13. Кислотні дощі.

14. Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості. Складання карти родючості.

15. Властивості і застосування карбонатів, нітратів і ортофосфатів лужних і лужноземельних металічних елементів, солей амонію.

16. Усунення тимчасової і постійної жорсткості води.

Хімія і прогрес людства

17. Вирішення проблеми утилізації різних видів електричних ламп.

18.Підготовка есе іноземною мовою «Роль хімії у моєму житті».


Немає коментарів:

Дописати коментар

  ПЕРЕМОЖЦІ І ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ з ХІМІЇ у 2021-2022 н.р. Корсун Олександр 7 - А Вертепна Вікторія 7 - А Ішков Олексій 10 - В Ст...